Een succesvol project, wat is dat eigenlijk?

Een project dat een product binnen scope, tijd en budget oplevert, maar dat vervolgens nooit gebruikt wordt.

Een nieuw geïmplementeerd werkproces dat door iedereen die er mee aan de slag moet vervloekt wordt.

Een efficiëntere inzet van personeel, waardoor klanten de persoonlijkheid van je bedrijf – die ze ooit zo aansprak – niet meer herkennen.

Doorgeschoten

Zoveel projecten die op papier een daverend succes zijn, blijken in de praktijk helemaal niet zo uit te pakken. Toch staan we zelden stil bij wanneer een project nu écht geslaagd is. Is een succesvol project echt niet meer dan een verzameling groene stoplichtrapportages en volledig afgevinkte lijstjes met resultaten?

Is een succesvol project een verzameling groene stoplichtrapportages en een afgevinkt resultatenlijstje?

In de jaren ’90 zijn we wat doorgeschoten in het meten van resultaten: doelstellingen moeten sindsdien SMART (lees hier mijn voorstel voor een hedendaags alternatief); de uitvoering van projecten zoveel mogelijk grijpbaar en gecontroleerd. Daarmee zien we een belangrijke dimensie van projecten over het hoofd. En ik geloof dat de tijd rijp is dat we een corrigerende beweging inzetten.

Terug naar de basis

Het is tijd om in onze projecten terug te gaan naar de basis en de definitie van een succesvol project opnieuw uit te vinden. Ik geloof er namelijk rotsvast in dat de mate waarin een project succesvol is niet is af te meten aan in hoeverre het binnen scope, tijd en budget is gerealiseerd. Dat zijn slechts randvoorwaarden. Het uiteindelijke succes van een project zit hem in de waarde die het toevoegt.

Waarde voor de klant, gebruiker of afnemer, bijvoorbeeld in termen van bruikbaarheid, lage kosten of klantvriendelijkheid.

Waarde voor de business, zoals efficiency, kostenreductie of toename van klanttevredenheid.

En ik wil zelfs zo ver gaan als: waarde voor het projectteam. Doordat zij hebben kunnen experimenteren met nieuwe technologieën, nieuwe vormen van samenwerking of op andere manieren innovatie hebben aangejaagd. Doordat zij zich niet hebben beperkt tot het naleven van de spelregels, maar achterliggende symptomen, zoals weerstand of gebrek aan taakvolwassenheid, herkend én geadresseerd hebben. Dat creëert een meerwaarde waar de hele organisatie de vruchten van plukt.

Man en paard

Laten we onze oogkleppen afzetten en geen genoegen meer nemen met succes-op-papier. Laten we terug gaan naar het noemen van man en paard: louter opleveren binnen scope, tijd en budget zegt niets over het succes van een project. Hooguit dat het team zich aan de spelregels heeft gehouden.

Opleveren binnen scope, tijd en budget zegt niets over de succes van een project. Het zegt dat het team zich aan de spelregels heeft gehouden

Een project dat op meerdere dimensies waarde heeft toegevoegd, een organisatie heeft laten leren en de samenwerking en betrokkenheid heeft bevorderd, dat is een geslaagd project.

Beweer ik daarmee dat een projectleider of -team eigenlijk faalt als het project weliswaar voldoet aan de specs, maar het eindresultaat vervolgens sterft in schoonheid? Dat zaken als tijd en budget niet langer relevant zijn?

Spiegel

Zeker niet. Het is onze professionele verantwoordelijkheid om ons aan de spelregels van een project te houden. En deze worden uiteraard door – of in dialoog met – onze opdrachtgevers vastgesteld. Maar het is ook onze professionele verantwoordelijkheid om opdrachtgevers, projectsponsoren of stuurgroepen een spiegel voor te houden. Om meer bewustzijn in organisaties te brengen dat projectsucces meer dimensies heeft. En op die manier gezamenlijk toe te groeien naar een nieuwe generatie opdrachtgevers, projectleiders en -teams.

Wat vind jij? Laat het me weten in de comments hieronder!

Volg je De Implementatiedokter al op Facebook? Daar ontvang je dagelijks inspiratie, inzichten en modelletjes voor moeiteloze projecten en om je (project)leiderschap verder te ontwikkelen.

 

Luister naar De Nieuwe Leiders Podcast

Veranderde tijden vragen om ander leiderschap. In De Nieuwe Leiderspodcast neem ik je mee op onderzoek naar hoe we nieuwe vormen van leiderschap kunnen ontwikkelen in organisaties, teams en – niet in de laatste plaats – onszelf. Samen herschrijven we de definitie van leiderschap. Je kunt hem hier beluisteren of via je favoriete podcast app.
 

DE NIEUWE LEIDERS PODCAST

6454

Ook interessant voor je

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.