Het simpelste geheime wapen voor succesvolle projecten

Als vier jarige waren we er ongelofelijk goed in:

“Waarom is de lucht blauw?”

“Hoe kan het dat een fiets met twee van zulke dunne wielen overeind blijft?”

“Waar komt geld eigenlijk vandaan?”

Gesprekken van kinderen blijken voor 70 tot 80% te bestaan uit vragen. Ze willen de wereld om zich heen te begrijpen, verbanden kunnen leggen.

Als we eenmaal op school zitten merken we al snel dat we meer lof ontvangen voor het geven van goede antwoorden, dan voor het stellen van vragen. Als volwassenen bestaat nog maar 15 tot 25% van onze conversatie uit vragen. En dat is jammer. Want met het stellen van vragen kan je door de meest ingewikkelde situaties heen breken.

Saboteren

Ik kom het regelmatig tegen in projecten: aannames, oordelen en veronderstellingen. “Het bestuur is daar vast op tegen, want er hangt een stevig prijskaartje aan”, of “Als we die groep mensen raadplegen dan halen we ons ongetwijfeld een hoop extra werk op de hals.” Door tijd- en werkdruk in een project ligt altijd het gevaar op de loer dat we geen vragen meer stellen. Omdat we verwachten dat het extra werk of vertraging oplevert. Omdat het “toch niet gaat werken”. Omdat het project prima voor anderen kan denken. Onbedoeld organiseren we op die manier weerstand, tegenwerking of chagrijn. En daarmee saboteren we zonder dat we het zelf door hebben het resultaat.

Oordeelloze nieuwsgierigheid

Zoals we als kind eindeloos vragen stelden om de wereld om ons heen beter te snappen, zo zouden we dat ook in veranderprocessen (en in de rest van ons leven!) moeten doen. Oordeelloze nieuwsgierigheid is naar mijn mening één van de meest waardevolle eigenschappen voor een projectleider. “Waarom doen we het hier zo? Hoe is dit ontstaan? Waar ben je bezorgd over? Wat heb je nodig om deze verandering voor jouw afdeling/groep/collega’s te laten slagen?”  Het helpt je een goede diagnose te stellen van wat er speelt. Om de juiste acties te organiseren. Om te begrijpen wat werkt en wat niet werkt bij het implementeren van een verandering en de goede besluiten te nemen.

Maar hoe stel je een goede vraag? Een paar spelregels:

– Stel open en onbevooroordeelde vragen. Vermijd statements of aannames in je vraag (“Kan je me één organisatie noemen waar dat ooit gelukt is?”)

– Gebruik neutrale bewoordingen

– Stel vooral ook naïeve vragen; vaak blijken dat de meest krachtige om beweging te krijgen in een vraagstuk

– Wees nieuwsgierig naar alle kanten van het verhaal. Ook het verhaal dat misschien wat minder goed in jouw straatje past

– Wees alert op het verschil tussen feit en speculatie. Stel verdiepende vragen als je twijfelt (“Hoe weet je dit? Is dat een feit?”)

Nieuwsgierigheid is een grote kracht. Stel vragen, verwonder je en neem geen genoegen met aannames. Het helpt je steeds opnieuw te oordelen wat het project nodig heeft om af te koersen op een succesvolle implementatie.

 

Luister naar De Nieuwe Leiders Podcast

Veranderde tijden vragen om ander leiderschap. In De Nieuwe Leiderspodcast neem ik je mee op onderzoek naar hoe we nieuwe vormen van leiderschap kunnen ontwikkelen in organisaties, teams en – niet in de laatste plaats – onszelf. Samen herschrijven we de definitie van leiderschap. Je kunt hem hier beluisteren of via je favoriete podcast app.
 

DE NIEUWE LEIDERS PODCAST

7956

Ook interessant voor je

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.